Köpvillkor

ALLMÄNNT

Beställning

Följande villkor gäller när du gör en beställning hos Ionie. När du gör ett köp ingås ett avtal mellan dig och Ionie, organisationsnummer 750912-2516. När du beställer accepterar du dessa villkor samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användning av personuppgifter och cookies enligt Ionie:s integritetspolicy.

Observera för att kunna beställa hos oss måste du ha fyllt 18 år. Enligt svensk lag accepterar Ionie inga kreditköp under 18 år. Ionie förbehåller sig rätten att i specifika fall neka eller ändra i din beställning (till exempel om du har uppgivit falska personuppgifter).

Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktavgifter och betalningsavgifter är inte inkluderat i priserna utan kommer att anges separat.

Enligt lag måste alla försändelser utanför EU tulldeklareras, vilket innebär att innehållets värde måste anges på paketet. Det är ditt ansvar som kund att stå för eventuella kostnader (tex tull, moms) som kan tillkomma vid leverans utanför EU (bl.a. Norge). Vid enstaka fall kan försändelser dröja hos respektive lands tullverk.

Varulager samt eventuella felskrivningar

Ionie reserverar sig för slutförsäljning, felaktiga priser samt eventuella bild-, lagersaldo- och textfel samt fel i produktbeskrivning. Alla bilder ska ses som illustrationer och kan ej garanteras återge produktens exakta utseende.

Orderbekräftelse

När vi har mottagit din order skickar vi dig en orderbekräftelse till din e-postadress. Har du inte fått någon efter 2 dagar kontaktar du kundtjänst. Var noga med att kontrollera att du skriver rätt e-postadress.

SÄKERHET

Personuppgifter

När du handlar hos Ionie godkänner du att dina personuppgifter registreras i vårt system för att användas för att upprätthålla vår kundrelation samt till marknadsföringsändamål. Du har alltid rätt att se dina personuppgifter som finns registrerade hos oss, samt få uppgifterna rättade eller raderade genom att kontakta oss. Läs mer om vår integritetspolicy och cookies här.

BETALNING

Kort- och direktbetalning

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Payson logo

Faktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 0 kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Alternativt ett representera ett Företag registrerat i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Fakturan betalas enligt de betalningsinstruktioner som framgår på fakturan, via Plusgirokonto och OCR-nummer. Vid försenad betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med Faktura/PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. Mer information och fullständiga villkor finns här: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/

Payson logo

 

Delbetalning

Payson erbjuder dig att vid köptillfället, efter godkänd kreditprövning teckna ett delbetalningsavtal med vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Du åtar dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val du gjort. Självklart kan du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.

*Delbetala räntefritt:
3 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 95 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
6 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 195 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%
12 mån räntefritt; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 0,00%

Delbetala räntebärande (vid ordervärde över 5000 kr):
24 månader; Uppläggningsavgift 295 SEK; Aviavgift 29 SEK; Ränta 9,95%

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000 kr upplagt på 12 månader, 0 % ränta, 295 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 12,70 %.

Paysons fullständiga Delbetalningsvillkor

Payson logo

LEVERANS

Leveransvillkor

Leveranstiden är vanligtvis 1-3 dagar (gäller Sverige). Fraktavgift tillkommer på varje beställning med 39 SEK (gäller inom Sverige, till Norge 69 SEK). Du kommer att få en bekräftelse via mail när dina varor lämnar vårt lager. Har du inte mottagit denna bekräftelse inom beräknad leveranstid är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Enligt lag måste alla försändelser utanför EU tulldeklareras, vilket innebär att innehållets värde måste anges på paketet. Det är ditt ansvar som kund att stå för eventuella kostnader (tex tull, moms) som kan tillkomma vid leverans utanför EU (bl.a. Norge). Vid enstaka fall kan försändelser dröja hos respektive lands tullverk.

 

Outlöst paket

Om du av någon anledning inte hämtar ut ett paket med varor, så tvingas vi debitera den verkliga fraktkostnaden, returfrakten samt en expeditionsavgift på 150 SEK. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss genom att använda dig av din ångerrätt.

 

REKLAMATION, ÅNGERRÄTT OCH BYTE

Reklamation

Vi kontrollerar alla varor före frakt. Skulle din vara ändå vara skadad eller felaktig meddela oss detta senast 14 dagar efter mottagen leverans. Beskriv felet och ange ditt namn, telefonnummer, mailadress samt ordernummer. Vid en godkänd reklamation gör vi en återbetalning till dig och vi står självklart för returfrakten vid godkända reklamationer och för fellevererade varor. Tänk på att du själv måste lägga en ny beställning om ny vara/order önskas.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du har alltid 14 dagars ångerrätt räknat från den dagen du tagit emot varan. Varan ska vara oskadad, oanvänd med alla etiketter kvar och eventuell originalförpackning och väl paketerad när den återsänds. Är varan i förändrat skick har Ionie rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning från returbeloppet. Du utnyttjar din ångerrätt genom att kontakta oss inom ångerfristen. Vill du inte använda detta alternativ finns det en ångerblankett hos Konsumentverket som du kan använda dig av. Du måste sedan skicka tillbaks varan inom 14 dagar till oss och du får stå för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för varan tills den når oss vilket gör att det kan i vissa fall vara bra att skicka det som en rekommenderad försändelse. Vi betalar tillbaka värdet på varan men ej övriga avgifter. Återbetalningen kommer att ske via det betalningsalternativ som du har betalt med, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. Vi löser ej ut paket som returnerats mot postförskott eller efterkrav.

Byte

När du gör ett byte behöver du inte betala returavgift (gäller endast Sverige). Du skickar tillbaks varan i oförändrat skick, oanvänd med alla etiketter kvar och eventuell originalförpackning med hjälp av ett fraktdokument som du får av oss. Du lägger själv en helt ny beställning på hemsidan för att få det du önskar byta till. Så fort vi har fått din retur återbetalas det till dig. Du har 14 dagar på dig att bestämma dig räknat från och med att du har mottagit ditt paket. Se mer information här

ÖVRIGT

Kampanjer och erbjudanden

Kampanjer och erbjudanden gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges i samband med kampanjen. Ionie förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Erbjudanden på specifika varor gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Force Majeure

Ionie ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Ionie inte kunnat råda över som exempelvis allmän arbetskonflikt, eldsvåda, krig, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser.

Prova kläderna

När du provar dina plagg tänk på att det är viktigt att du är försiktig med deodorant, smink, brun utan sol och parfymer. Vill du returnera plagget till oss måste plagget vara i originalskick, med alla etiketter kvar, fria från dofter och fläckar.

Tvister

Vid eventuella tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Vi har som policy att följa deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Något du undrar över? Kontakta oss